Hopp til innhold

Evaluering av Inhalasjonsveiledning

Målet med dette prosjektet var å undersøke om pasienter som mottok Inhalasjonsveiledning, oppnådde bedre inhalasjonsteknikk. Målet var også å undersøke pasienters og farmasøyters opplevelse av tjenesten, samt hvordan implementeringen av tjenesten hadde fungert.

Bakgrunn

Inhalasjonsveiledning har blitt tilbudt i apotek siden 1. mars 2016.  Hensikten med tjenesten er å bidra til at astma- og kolspasienter får god sykdomskontroll gjennom riktig bruk av sin inhalasjonsmedisin. I 2016 ønsket apotekaktørene å evaluere tjenesten etter implementering i apotek.

Metode

Studien inkluderte 42 apotek, og bestod av fire deler:

  1. Evaluering av pasienters inhalasjonsteknikk og utbytte av tjenesten i et utvalg apotek
  2. Spørreundersøkelse blant alle pasienter som gjennomfører tjenesten
  3. Spørreundersøkelse blant alle tjenestefarmasøyter og apotekere
  4. Semistrukturerte intervjuer med tjenestefarmasøyter og apotekere

Metoden er nærmere beskrevet i den vitenskapelige publikasjonen.

Resultater

Før tjenesten ble det observert inhalasjonsteknikk uten kritiske feil i 31 % av tilfellene, og kun åtte prosent var helt feilfrie. Rett etter tjenesten ble det observert teknikk uten kritiske feil i 86 % av tilfellene og feilfri teknikk i 72 % av tilfellene. Pasienter vurderte selv at inhalasjonsteknikken hadde blitt bedre etter Inhalasjonsveiledning, og ca. 80 % ønsket å motta tjenesten igjen for en annen type inhalator.

Implikasjoner

Undersøkelsen viser at tjenesten Inhalasjonsveiledning kan bidra til riktigere bruk av inhalasjonslegemidler for både nye og erfarne brukere. Tjenesten bør derfor anbefales til alle brukere av inhalasjonslegemidler.

Publikasjon

Resultatene er publisert i en vitenskapelig artikkel i tidsskriftet Patient Education and Counseling.