Hopp til innhold

Pilotprosjekt Medisinstart for diabetes type 2

Målet med prosjektet var å få kunnskap som kan bidra til å videreutvikle og forbedre Medisinstart, slik at pasienter med diabetes type 2 og hjerte- og karsykdom i større grad kan få nytte av tjenesten.

Bakgrunn

Medisinstart er per i dag kun tilgjengelig for hjerte- og karlegemidler. Mange pasienter med diabetes type 2 har behov for bedre hjelp og veiledning i bruk av sine legemidler, og særlig ved oppstart av ny behandling.

Det ble i 2021–2023 gjennomført et pilotprosjekt med Medisinstart for pasienter med diabetes type 2. Pilotprosjektet omfattet flere endringer i forhold til den eksisterende Medisinstart-tjenesten:

  • Utvidelse til å også dekke legemidler mot diabetes type 2
  • Åpne for å kunne gjennomføre Medisinstart mer enn 3 måneder etter første reseptekspedisjon av nytt legemiddel ved behov (begrenset til diabetes type 2)
  • Samarbeid med Diabetesforbundet og økt fokus på informasjonsarbeid
  • Utvikle teknisk løsning for sikker, digital kommunikasjon mellom apotek og lege

Materiale og metoder

Totalt 165 apotek bidrog med å gjennomføre Medisinstartsamtaler i pilotprosjektet.

Pilotprosjektet ble evaluert gjennom flere delstudier:

  • Opplæring, implementering og gjennomføring av Medisinstart for pasienter med diabetes type 2 ble evaluert gjennom en elektronisk spørreskjemaundersøkelse til apotekene som deltok i pilotprosjektet.
  • Legemiddelrelaterte problemer og håndtering av disse blant pasienter med diabetes type 2 ble kartlagt ved at farmasøytene rapporterte anonymt om funn og tiltak fra hver samtale ved bruk av et elektronisk spørreskjema med strukturerte svaralternativer.
  • Pasienttilfredshet blant pasienter som har mottatt Medisinstart for diabetes type 2 ble kartlagt ved hjelp av en elektronisk spørreskjemaundersøkelse til pasienter som hadde mottatt tjenesten.
  • Medisinstart til pasienter mer enn 3 måneder etter reseptekspedisjon av nytt legemiddel 2 ble kartlagt ved at farmasøytene rapporterte anonymt om funn og tiltak fra hver samtale ved bruk av et elektronisk spørreskjema.
  • En pilotering av elektronisk helsefaglig dialog mellom lege og apotek om Medisinstart ble evaluert gjennom spørreskjemaundersøkelse og gruppeintervju av leger og farmasøyt.

Resultater

  • Farmasøytene vurderte at opplæringsmateriellet i stor grad var nyttig og gjorde dem klare til å utføre tjenesten.
  • Flere apotek hadde utfordringer med å komme i gang og få gjennomført samtaler.
  • Medisinstart bidrar til å avdekke en stor andel LRP-er både hos pasienter som nylig har hentet ut et nytt diabeteslegemiddel, og hos pasienter som har hatt diabeteslegemidlet i mer enn 3 måneder.
  • Rapporteringen fra farmasøyter og pasienter tyder på at en stor andel av LRP-ene fra samtale 1 ble løst helt eller delvis etter samtalen, og at det i stor grad var tiltakene fra Medisinstart som bidro til å løse LRP-ene.
  • Gjennomføring av Medisinstart per telefon var assosiert med at det i mindre grad ble avdekket LRP. Pasienter som fikk tjenesten per telefon ønsket også i mindre grad å betale for tjenesten sammenlignet med de som fikk tjenesten i apoteket.
  • De aller fleste pasientene var svært fornøyde med samtalene, og ønsket å benytte tjenesten igjen.

Implikasjoner

Resultatene tyder på at Medisinstart kan være et viktig bidrag for å sikre riktig legemiddelbruk og etterlevelse hos pasienter som starter med nye legemidler for diabetes type 2. I tillegg kan tjenesten være nyttig for pasienter som har hatt diabeteslegemidlet en stund, men som ikke har kommet godt i gang, eller som opplever utfordringer. Kunnskapen om faktorer assosiert med legemiddelrelaterte problemer er nyttig ved videreutvikling og målretting av tjenesten.

Publikasjoner

Utvalgte resultater er publisert i en vitenskapelig artikkel i Norsk Farmaceutisk Tidsskrift

Utvalgte resultater er også presentert som en posterpresentasjon på FIP 2023 og på Farmasidagene 2023.