Pasienters og legers erfaringer med apotektjenesten Medisinstart
Målet med dette prosjektet er å avdekke fordeler og mulige forbedringspunkter ved Medisinstart, sett fra både pasientenes og legenes side.
Bakgrunn
Siden Medisinstart fikk offentlig finansiering 1. mai 2018, har det blitt gjennomført mer enn 100 000 Medisinstartsamtaler i apotek. Spørreskjemaundersøkelser har vist at pasientene som har mottatt tjenesten, har vært svært fornøyde. Disse undersøkelsene gir imidlertid begrenset innsikt i hvilke erfaringer pasientene har med tjenesten og hvorfor de er fornøyde.
Det er også begrenset kunnskap om legers opplevelse av tjenesten. Leger kan henvise pasienter til Medisinstart, og farmasøyter vil i enkelte tilfeller kontakte forskrivende lege basert på observasjoner i Medisinstart. Det kan også være aktuelt å sende utskrift av journalnotatet fra samtalen til legen.
Prosjektet gjennomføres som et masterprosjekt av Najieh Salehi ved Universitet i Oslo (UiO). Karine Wabø Ruud og Sara Bremer er veiledere fra Apokus, i tillegg til Stein Bergan og Liv Mathiesen fra UiO.
Materiale og metoder
Datainnsamlingen er planlagt å skje gjennom semistrukturerte, individuelle intervjuer med 5-10 pasienter og 2-3 leger.
Publikasjoner
Resultatene vil bli publisert i en masteroppgave. Det kan også bli aktuelt å publisere resultatene i andre kanaler.