Hopp til innhold

Kartlegging av apotektjenester

Målet med prosjektet var å undersøke hvilken informasjon og veiledning de ansatte gir ved reseptekspedisjon, samt hvilke intervensjoner som utføres.

Bakgrunn

Apotekansatte utfører daglig oppgaver som bidrar til riktig legemiddelbruk og øker pasientsikkerhet. Apotekforeningen ønsket å synliggjøre omfanget av disse oppgavene.

Metode

Apokus har gjennomført en undersøkelse der ansatte ved 42 apotek rapporterte fra alle sine reseptekspedisjoner i løpet av en fireukers periode. Det ble også rapportert fra selvvalget i studieperioden. Følgende oppgaver ble registrert:

  • Informasjon, veiledning og intervensjoner ved reseptekspedisjon, samt tidsbruk knyttet til dette
  • Råd om egenomsorg som kan ha spart kunden for et legebesøk
  • Henvisning av pasient til lege

Dataene ble samlet inn ved hjelp av et elektronisk spørreskjema.

Resultater

  • Informasjon og veiledning ble gitt i 60 % av reseptekspedisjonene.
  • Gjennomsnittlig tidsbruk til informasjon og veiledning var 2,3 minutter (der dette ble gitt).
  • Problemer knyttet til legemiddeltilgang, legemiddelbruk eller resept ble rapporter i 16,5 % av reseptekspedisjonene.
  • I gjennomsnitt ble det utført ca. 2 intervensjoner per problem.
  • Gjennomsnittlig tidsbruk for håndtering av problemer var 3,5 minutter.
  • 8,3 % av rådene gitt i selvvalget ble vurdert å ha spart kunden for et legebesøk.

Implikasjoner

Undersøkelsen synliggjør den betydelige innsatsen apotekansatt apotekansatte legger ned for å sikre riktig legemiddelbruk. Dette kan bidra til å forbedre praksis, øke bevisstheten om apotekenes rolle, og støtte beslutningstaking for bedre pasientomsorg.

For nærmere informasjon om prosjektet se rapport fra Kartlegging av apotektjenester.

Prosjektet er også omtalt i Norsk Farmaceutisk Tidsskrift.