Kartlegging av apotektjenester
Målet med prosjektet var å undersøke hvilken informasjon og veiledning de ansatte gir ved reseptekspedisjon, samt hvilke intervensjoner som utføres.
Bakgrunn
Apotekansatte utfører daglig oppgaver som bidrar til riktig legemiddelbruk og øker pasientsikkerhet. Apotekforeningen ønsket å synliggjøre omfanget av disse oppgavene.
Metode
Apokus har gjennomført en undersøkelse der ansatte ved 42 apotek rapporterte fra alle sine reseptekspedisjoner i løpet av en fireukers periode. Det ble også rapportert fra selvvalget i studieperioden. Følgende oppgaver ble registrert:
- Informasjon, veiledning og intervensjoner ved reseptekspedisjon, samt tidsbruk knyttet til dette
- Råd om egenomsorg som kan ha spart kunden for et legebesøk
- Henvisning av pasient til lege
Dataene ble samlet inn ved hjelp av et elektronisk spørreskjema.
Resultater
- Informasjon og veiledning ble gitt i 60 % av reseptekspedisjonene.
- Gjennomsnittlig tidsbruk til informasjon og veiledning var 2,3 minutter (der dette ble gitt).
- Problemer knyttet til legemiddeltilgang, legemiddelbruk eller resept ble rapporter i 16,5 % av reseptekspedisjonene.
- I gjennomsnitt ble det utført ca. 2 intervensjoner per problem.
- Gjennomsnittlig tidsbruk for håndtering av problemer var 3,5 minutter.
- 8,3 % av rådene gitt i selvvalget ble vurdert å ha spart kunden for et legebesøk.
Implikasjoner
Undersøkelsen synliggjør den betydelige innsatsen apotekansatt apotekansatte legger ned for å sikre riktig legemiddelbruk. Dette kan bidra til å forbedre praksis, øke bevisstheten om apotekenes rolle, og støtte beslutningstaking for bedre pasientomsorg.
For nærmere informasjon om prosjektet se rapport fra Kartlegging av apotektjenester.
Prosjektet er også omtalt i Norsk Farmaceutisk Tidsskrift.