Evaluering av opplæringsprogrammet «Introduksjon til norsk apotekpraksis»
Målet med dette prosjektet var å evaluere læringsutbyttet og opplevelsene til deltakere i opplæringsprogrammet «Introduksjon til norsk apotekpraksis».
Bakgrunn
Opplæringsprogrammet «Introduksjon til norsk apotekpraksis» skal gi en innføring i norsk apotekpraksis og styrke farmasøyters kommunikasjonsferdigheter på norsk. Hovedmålgruppen er utenlandske farmasøyter med utdanning fra utlandet, men deler av innholdet kan også være relevant for andre. Programmet er utviklet av Apokus og ble lansert våren 2023.
Evalueringen ble gjennomført som et masterprosjekt av Miral Alabbasi ved Universitet i Bergen (UiB). Veiledere var Karine og Sara fra Apokus, i tillegg til Mirey Alfarah og Reidun S. Kjome fra UiB.
Materiale og metoder
Deltakerne i prosjektet var førsteårs farmasistudenter og utenlandske farmasøyter med utdanning fra utlandet. Evalueringen omfattet kunnskapstester, skriftlige tilbakemeldinger, observasjoner og intervju.
Resultater
- Både farmasøyter med utdanning fra utlandet og norske farmasistudenter økte sin kunnskap om norsk apotekpraksis etter gjennomføring av opplæringsprogrammet.
- Flere deltakere møtte utfordringer under opplæringen, spesielt knyttet til språkbarrierer, kulturelle forskjeller, kommunikasjonstreningen og emner som farmasi- og helselovgivning.
Implikasjoner
Evalueringen viser at opplæringsprogrammet «Introduksjon til norsk apotekpraksis» bidrar til å styrke både farmasistudenters og utenlandske farmasøyters kunnskap om norsk apotekpraksis. Likevel antyder funnene at det er behov for bedre tilpasning av programmet til målgruppen.
Publikasjoner
Resultatene er publisert i en masteroppgave.
Deler av resultatene er også presentert på OCHER 2024.