Evaluering av Medisinstart
Målet med prosjektet var å få kunnskap om hvordan opplæring, implementering og gjennomføring av Medisinstart har fungert i apotek. I tillegg var målet å få erfaring med hvordan pasienter opplever tjenesten.
Bakgrunn
Medisinstart fikk offentlig finansiering 01.05.2018 for pasienter som startet med et nytt hjerte- og karlegemiddel. Siden kunnskapen om tjenesten ved innføring var basert på en studiesituasjon, ønsket Apotekforeningens medlemmer våren 2019 å evaluere Medisinstart etter implementering.
Materiale og metoder
Apokus designet og gjennomførte studien på oppdrag for Apotekforeningen.
Dataene ble samlet inn i perioden september–desember 2019 ved hjelp av elektroniske spørreskjemaer. Totalt 434 farmasøyter svarte på et spørreskjema om opplæring, implementering og gjennomføring av Medisinstart. I tillegg svarte 51 pasienter på spørreskjemaer om pasienttilfredshet.
Resultater
- Farmasøytene vurderte at opplærings- og støttemateriellet for tjenesten var svært nyttig og gjorde dem klare til å utføre tjenesten.
- Flere apotek hadde utfordringer med å komme i gang og få gjennomført samtaler.
- Det var viktig å informere om Medisinstart for å nå ut til målgruppen for tjenesten.
- Omtrent halvparten av pasientene som mottok Medisinstart, mottok kun én samtale.
- Pasienter som mottok Medisinstart, var svært fornøyde med samtalene og kan tenke seg å motta tjenesten igjen.
Implikasjoner
Resultatene tyder på at Medisinstart kan være et viktig bidrag for å sikre riktig legemiddelbruk og etterlevelse hos pasienter som starter med nye hjerte- og karlegemidler. Det er imidlertid viktig at pasienter i målgruppen får tilstrekkelig informasjon om Medisinstart for at pasientene som kan ha størst nytte av tjenesten, får tilbud om den.