Hopp til innhold

En deskriptiv studie av Medisinstart – praktisk gjennomføring, avdekking og håndtering av legemiddelrelaterte problemer

Målet med dette prosjektet var å få kunnskap om den praktiske gjennomføringen av Medisinstart, inkludert avdekking og håndtering av legemiddelrelaterte problemer.

Bakgrunn

Tidligere studier har vist at Medisinstart avdekker legemiddelrelaterte problemer (LRP-er) er hos 50–80 % av pasientene som mottar tjenesten. Det mangler imidlertid mer detaljert kunnskap om den praktiske gjennomføringen av tjenesten, inkludert hvordan LRP-ene avdekkes og håndteres.

Studien ble gjennomført som et masterprosjekt av Nadia Jensen ved OsloMet. Veiledere var Karine og Sara fra Apokus, i tillegg til Ane Gedde-Dahl fra OsloMet.

Materiale og metoder

Det ble gjennomført observasjoner av 25 Medisinstartsamtaler og intervju av de 10 farmasøytene som gjennomførte disse samtalene.

Resultater

  • Det ble avdekket LRP-er i nesten halvparten av samtalene som ble observert.
  • De vanligste LRP-ene var mulige bivirkninger, mangelfull etterlevelse og udekket informasjonsbehov.
  • Samtalene var generelt korte, og flertallet av samtalene varte under 10 minutter.
  • Den utstrakte gjennomføringen av samtaler per telefon, så primært ut å være styrt av praktiske fordeler.
  • Det var begrenset fokus på å utforske pasientperspektivet i samtalene.

Implikasjoner

Studien viste at farmasøyter gjennom Medisinstart bidrar til å avdekke og løse LRP-er er i en tidlig fase etter oppstart med et nytt legemiddel. Observerte utfordringer knyttet til blant annet bruk av telefonsamtaler, kommunikasjon og tidsbruk tyder imidlertid på at det er behov for å forbedre den pasientrettede kommunikasjonen. Det trengs også tiltak for å sikre at tjenesten gjennomføres i henhold til bransjestandard.

Vi jobber nå med en omfattende revisjon av opplæring og materiell knyttet til Medisinstart.

Publikasjoner

Resultatene er publisert i en masteroppgave.