AP113
God kommunikasjon
Det er ikke alltid like lett å starte en samtale med en kunde som legger en vare på disken. Hvordan kan du ta aktivt initiativ til samtalen? Og hvordan kan du kartlegge informasjonsbehovet når kunden henter faste medisiner? I dette kurset får du tips til hvordan kommunisere på en god måte i ulike situasjoner.
Om kurset
Etter endt kurs er målet at du:
- vet hvordan du kan ta initiativ til dialog når kunden selv ikke sier noe
- har fått tips til hvordan kartlegge kundens informasjonsbehov
- er bevisst på hvilke teknikker du kan bruke for å gi nyttig informasjon
- vet hvorfor det er viktig å møte følelser empatisk
Foredragsholder
Arnstein Finset
Psykolog og professor emeritus, Det medisinske fakultet, UiO.
Kurskompis
Dette kurset har treningsoppgaver du/dere kan bruke for å omsette teori til praksis, og dermed øke læringsutbyttet av et e-læringskurs.
-
Bøker:
- Hilde Frøyland (2017). Kapittel 8: Klinisk kommunikasjon. Kirsten Viktil og Hege Salvesen Blix. Klinisk farmasi – en lærebok (s.90-93). Bergen: Fagbokforlaget.
- Pål Gulbrandsen og Arnstein Finset. Skreddersydde samtaler. Oslo: Gyldendal Akademisk, 2018.