Nye Blodfortynnende 2013
Målet med prosjektet var å utvikle pasientinformasjon og støttemateriell for farmasøyter til bruk i kampanjen Nye Blodfortynnende 2013.
Informasjonskampanjen «Nye Blodfortynnende 2013» ble etablert for å fremme trygg bruk av de nye antikoagulasjonsmidlene Pradaxa®, Xarelto® og Eliquis®.
704 av 776 norske apotek deltok.
Det ble utviklet en publikumsprosjyre til utlevering ved reseptekspedisjon. Som støtte til farmasøytene i rådgivningen ble det utviklet en sjekkliste for å standardisere avklaringer og råd til pasient. Sjekklisten inneholdt også en interaksjonsoversikt for å hjelpe farmasøyten å avdekke uhensiktsmessige legemiddelinteraksjoner. Farmasøytene ble også anbefalt å gjennomføre to e-læringskurs fra Apokus innen teamet, som en forberedelse til kampanjen.
22 542 standardiserte legemiddelrådgivninger ble gjennomført i
kampanjeperioden. Kampanjen bidro til økt kompetanse og faglig trygghet i apotekene, og det ble avdekket misforståelser og feil som forhindret alvorlige hendelser.
Les artikkel i Norsk Farmaceutisk tidsskrift nr.9 2014