Hopp til innhold

Effekter av e-læringskurs om vanedannende legemidler

Bakgrunn 

E-læringskursene til Apokus skal oppdatere og videreutvikle apotekansattes ferdigheter som legemiddelrådgivere. Det er imidlertid gjort lite forskning på effekten av disse kursene. Apokus har derfor gjennomført en studie for å undersøke endringer i kunnskap, holdninger og ferdigheter hos apotekansatte som har gjennomført e-læringskurs om vanedannende legemidler.

Materiale og metoder

Undersøkelsen inkluderte e-læringskursene «NE107 Vanedannende legemidler» og «NE208 Trygg bruk av vanedannende legemidler». Alle ansatte ved 22 apotek besvarte et spørreskjema både før kurset ble lansert og en tid etter at de hadde gjennomført kurset.

Resultater

  • Kunnskapen om vanedannende legemidler økte etter opplæringen.
  • Forskjellen i kunnskapsnivå mellom farmasøyter og apotekteknikere ble redusert.
  • Det var en tendens til mer proaktiv holdning til rådgivning om vanedannende legemidler.
  • Ingen endringer ble observert for apotekansattes praksis.

Implikasjoner

E-læringskursene bidrar til å forbedre kunnskap og holdninger, men ytterligere tiltak er nødvendig for å andre praksis blant apotekansatte.

For mer informasjon se video «30 minutter med e-læring – virker det?» fra Farmasidagene 2016.