Nytteeffekter av Medisinstart
Målet med prosjektet var å undersøke om Medisinstart øker pasienters etterlevelse, trygghet og motivasjon for å følge behandlingen med hjerte- og karlegemidler. Målet var videre å undersøke i hvilken grad Medisinstart bidrar til å avdekke legemiddelrelaterte problemer, samt å kartlegge pasientenes opplevelse av tjenesten.
Bakgrunn
Mangelfull etterlevelse av forskrevet legemiddelregime er en utfordring, spesielt ved behandling av kroniske sykdommer. I 2011 ble apotektjenesten «New Medicine Service» (NMS) innført i England som et tiltak for å styrke etterlevelse. Medisinstart er en norsk versjon av NMS og består av to oppfølgingssamtaler med farmasøyt. Samtalene gjennomføres ca. 1–2 og 3–5 uker etter at pasienten har hentet ut et nytt hjerte- og karlegemiddel.
Resultatene fra evaluering av NMS i England tydet på at en tjeneste som Medisinstart, kunne ha nytteeffekter for pasienter. Det manglet imidlertid nærmere kunnskap om nytteeffektene av Medisinstart i Norge.
Materiale og metoder
Det ble gjennomført en åpen randomisert kontrollert studie der 67 norske apotek rekrutterte totalt 1480 pasienter i 2014–2015. Halvparten av pasientene ble tilfeldig trukket ut til intervensjonsgruppen som fikk Medisinstart, mens den andre halvparten ble inkludert i en kontrollgruppe som fikk vanlig oppfølging i apoteket.
Datakilder omfattet spørreskjema til studiedeltakere og tjenestefarmasøyter og registerdata fra Reseptregisteret.
Resultater
- Medisinstart bidro til å øke pasientenes etterlevelse til behandlingen målt 7 og 18 uker etter oppstart.
- Medisinstart bidro til å redusere legemiddelrelatert bekymringer.
- Omtrent halvparten av pasientene opplevde legemiddelrelaterte problemer ved samtale 1.
- Flertallet av pasientene oppga at problemene de hadde, i svært stor eller stor grad ble løst gjennom samtalene.
- Kvinner, pasienter med sterk bekymring før oppstart og pasienter som brukte flere legemidler, var mest utsatt for legemiddelrelaterte problemer.
- Pasientene som mottok Medisinstart, var svært fornøyde med tjenesten.
- Faktorer som var assosiert med høy pasienttilfredshet var kvinnelig kjønn, høyere alder, høyere vurdering av nødvendighet av legemidlet før oppstart, samtaler ansikt-til-ansikt, lengre varighet av samtale 1 og at problemene ble løst.
Implikasjoner
Resultatene viser at Medisinstart kan bidra til riktigere legemiddelbruk i befolkningen. Kunnskapen om faktorer som er assosiert med legemiddelrelaterte problemer og pasienttilfredshet, er viktig for å kunne forbedre tjenesten i fremtiden.
Publikasjoner
Resultatene er publisert i to vitenskapelige artikler:
- Hovland R, Bremer S, Frigaard C, et al. Effect of a pharmacist-led intervention on adherence among patients with a first-time prescription for a cardiovascular medicine: a randomized controlled trial in Norwegian pharmacies. Int J Pharm Pract. 2020 Aug;28(4):337-345
- Bremer S, Henjum S, Sæther EM, Hovland R. Drug-related problems and satisfaction among patients receiving pharmacist-led consultations at the initiation of cardiovascular drugs. Res Social Adm Pharm. 2022 Nov;18(11):3939-3947