Farmasistudenters læringsutbytte av Apokus’ e-læringskurs
Målet med prosjektet er å kartlegge farmasistudenters opplevelse og læring ved gjennomføring av utvalgte e-læringskurs fra Apokus i farmakoterapi.
Bakgrunn
Apotekansatte har en viktig rolle i å gi pasienter råd om riktig legemiddelbruk. Oppdatert og god fagkunnskap er en forutsetning for å kunne gi individuelt tilpasset rådgivning. For å styrke apotekansattes fagkunnskap, brukes det i stor grad bransjefelles opplæring i apotek i form av e-læringskurs fra Apokus.
Hittil har målgruppen for kursene til Apokus vært helsepersonell i apotek. Tidligere undersøkelser har vist at apotekansatte generelt er fornøyde med bransjefelles opplæring og at opplæringen kan bidra til endring av praksis. Vi ønsker nå å undersøke i hvilken grad farmasistudenter kan ha utbytte av Apokus sine e-læringskurs i farmakoterapi, og undersøke studenters opplevelse av slike kurs som et frivillig supplement til tradisjonell opplæring på farmasistudiet.
Materiale og metoder
Studenter besvarer spørreskjemaer før og etter gjennomføring av e-læringskurs for å både teste kunnskapen i utvalgte temaer og kartlegge studenters opplevelse ved gjennomføring av e-læringskursene.
Evalueringen gjennomføres som et samarbeidsprosjekt med Kjell Halvorsen ved Universitet i Tromsø.
Resultater
Foreløpige resultater tyder på at:
- E-læringskursene bidrar til at farmasistudenter får økt kunnskap om utvalgte emner i farmakoterapi.
- Farmasistudentene er svært fornøyde med å ha tilgang til e-læringskurs fra Apokus.
- Studentene i stor grad bruker kursene for å få oppsummert den viktigste kunnskapen de trenger i apoteket.
Implikasjoner
Foreløpige resultater viser at e-læringskursene fra Apokus også kan være nyttige for farmasistudenter.