Hopp til innhold

Farmasistudenters læringsutbytte av Apokus’ e-læringskurs

Målet med prosjektet er å kartlegge farmasistudenters opplevelse og læring ved gjennomføring av utvalgte e-læringskurs fra Apokus i farmakoterapi.

Bakgrunn

Apotekansatte har en viktig rolle i å gi pasienter råd om riktig legemiddelbruk. Oppdatert og god fagkunnskap er en forutsetning for å kunne gi individuelt tilpasset rådgivning. For å styrke apotekansattes fagkunnskap, brukes det i stor grad bransjefelles opplæring i apotek i form av e-læringskurs fra Apokus.

Hittil har målgruppen for kursene til Apokus vært helsepersonell i apotek. Tidligere undersøkelser har vist at apotekansatte generelt er fornøyde med bransjefelles opplæring og at opplæringen kan bidra til endring av praksis. Vi ønsker nå å undersøke i hvilken grad farmasistudenter kan ha utbytte av Apokus sine e-læringskurs i farmakoterapi, og undersøke studenters opplevelse av slike kurs som et frivillig supplement til tradisjonell opplæring på farmasistudiet.

Materiale og metoder

Studenter besvarer spørreskjemaer før og etter gjennomføring av e-læringskurs for å både teste kunnskapen i utvalgte temaer og kartlegge studenters opplevelse ved gjennomføring av e-læringskursene.

Evalueringen gjennomføres som et samarbeidsprosjekt med Kjell Halvorsen ved Universitet i Tromsø.

Resultater

Foreløpige resultater tyder på at:

  • E-læringskursene bidrar til at farmasistudenter får økt kunnskap om utvalgte emner i farmakoterapi.
  • Farmasistudentene er svært fornøyde med å ha tilgang til e-læringskurs fra Apokus.
  • Studentene i stor grad bruker kursene for å få oppsummert den viktigste kunnskapen de trenger i apoteket.

Implikasjoner

Foreløpige resultater viser at e-læringskursene fra Apokus også kan være nyttige for farmasistudenter.