Evaluering av bransjefelles løft – Ung kunde
Målet med prosjektet var å evaluere opplæringen til bransjefelles løft – «Ung kunde» for å identifisere barrierer og suksesskriterier for e-læring i kommunikasjon.
Bakgrunn
Høsten 2022 gjennomførte norske apotekansatte bransjefelles løft – «Ung kunde» for å få økt kompetanse i kommunikasjon med ungdom om bruk av smertestillende legemidler. Dette var første gang denne typen opplæringsintervensjon ble gjennomført i apotek, og det var derfor ønskelig å evaluere opplæringen.
Evalueringen ble gjennomført som et masterprosjekt av Guro Flatlandsmo Nilsen ved Universitet i Bergen (UiB). Veiledere var Karine og Sara fra Apokus, i tillegg til Mirey Alfarah, Lone Holst og Reidun S. Kjome fra UiB.
Materiale og metoder
Datainnsamlingen ble gjort gjennom elektroniske spørreskjemaundersøkelser til apotekansatte før og etter opplæring. I tillegg ble det gjennomført intervju og observasjon i utvalgte apotek. Det ble også distribuert et digitalt spørreskjema til ungdom i aldersgruppen 13–18 år, for å kartlegge ungdommers oppfattelser om kommunikasjon i apotek.
Resultater
- Opplæringen «Ung kunde» bidro til en bevisstgjøring om ungdommers feilbruk av reseptfrie smertestillende blant apotekansatte. Den økte også motivasjonen til å ta initiativ til dialog.
- Flere apotekansatte opplevde at opplæringen ikke ga dem tilstrekkelig verktøy til å endre kommunikasjonen med ungdom.
- Mange apotekansatte opplevde også å ha begrenset mulighet til å påvirke ungdommers bruk av reseptfrie smertestillende.
- Resultatene fra ungdomsundersøkelsen tyder på at ungdom var mer åpne for informasjon enn det apotekansatte hadde inntrykk av.
- Mangel på tid og ressurser ble identifisert som viktige barrierer for gjennomføring av opplæring, og dermed også barrierer for læring.
Implikasjoner
Alt i alt tyder resultatene fra studien på at tid, mangel på opplevd mulighet og opplevd evne til endring, har vært barrierer for læring ved opplæringsintervensjonen, mens temaet for opplæringen og økt motivasjon til å endre praksis, har vært suksesskriterier. Kunnskap om barrierer og suksesskriterier for læring av en opplæringsintervensjon som bransjefelles løft, er viktig for å utvikle og forbedre tilsvarende opplæringsintervensjoner i fremtiden, slik at nytteverdien blir størst mulig for brukeren.
Publikasjoner
Resultatene er publisert i en masteroppgave (lenke).
Deler av resultatene er også presentert på OCHER 2023 og Nordic Social Pharmacy Conference 2023.